SCOWCZA takes advantage of the eruption of computers, complementary of traditional techniques, in the field of fine arts, to investigate the chaotic and complex universe in which we are living, checking both similarities and antagonisms between natural shapes and human structures.
SCOWCZA's work mixes vectorial arrangements, painting, art installations and pictures from work sites.
Their digital engravings, initially printed by traditional plotters, then by large size ink jet printers, progressively replace Dominique's hand etchings : they enable her to associate Pierre's digital drawings, printed on large pieces of paper or canvas, and her own painting works, more colourful and gestual.
Human beings are the major subject of their compositions, the way they are represented being either minimalist, using simple geometric structures that constitute their mark, or caricatural, using numerical small guys that have been called Scowczis, and who also exist through art installations.
In front of SCOWCZA's works, spectators are surprised and galvanized by an unusual and cataclysmic art. They discover not only a singular expression of internal fractures of our societies, and of the brittleness of our human structures, but also of the human energy that is necessary to endlessly rebuild.
Passionate about cartoons and ink drawings, Pierre decided one fine day to improve his technique and take engraving lessons : this came to a sudden end, since he married his teacher, who was Dominique, but they decided then to develop together the first vector art software only dedicated to an individual process of artistic creation.
First applications were exhibited in 1988, as part of the computer art session performed by Dominique within the "Figuration Critique" movement.
In addition to their exhibitions in Parisian galleries and cultural events, more especially dealing with art and mathematics thematics, they try to explicit their technical process through articles and lectures : identified in 2011 in the Contemporary Art overview established by "l'Oeil Neuf", they publish in 2012 the Vector Art manifesto in the Tangente magazine, in which they collaborate very regularly, and organize in 2017 a great retrospective in "l'Atelier Grognard", prestigious 640 m2 exhibition center of Rueil-Malmaison city.
In 2011 they are selected to achieve the "Wall of ethics" in Paris Dauphine University, and organize visual shows during all their exhibitions, mixing art installations and digital projections over large size paintings, for the first time in 2011 within the head office of the Dassault Systèmes company, and more recently in 2019 within the Rueil-Malmaison multimedia library during "Nuit Blanche" events.
Training
Dominique
-1978 Ecole Nationale des Beaux-Arts de Paris, sections peinture et tapisserie
-1976 Ecole des Beaux-Arts de Valenciennes, Diplôme National des Beaux-Arts
Pierre
-1976 Université Scientifique et Médicale de Grenoble
-1975 Ecole Centrale de Lyon
Cultural events
-2022 Réalisation du trophée remis au lauréat du prix "Affaire de logique", Musée des Arts et Métiers, Paris
-2022 Participation au vernissage de lancement de la plateforme Metara, Paris
-2019 Réalisation d'une performance avec projection numérique et ballet dans le cadre de la Nuit Blanche, Rueil-Malmaison
-2019 Inauguration d'un diptyque de SCOWCZA acquis par le Conservatoire à rayonnement régional de Rueil-Malmaison
-2017 Initiation des élèves des écoles de Rueil-Malmaison à l’Art Vectoriel, dans le cadre d’un projet collaboratif avec l’inspection académique des Hauts-de-Seine
-2017 Journée de la Culture : réalisation de performances (toiles collaboratives avec le public, projections numériques et ballet) à l’Atelier Grognard, Rueil-Malmaison
-2013-19 Réalisation du trophée remis aux lauréats du prix Bernard Novelli, qui récompense de jeunes auteurs de projets informatiques
-2013 Réalisation de la « Vache vectorielle », Cow-parade, Valenciennes
-2012 Conférence-débat sur l’Art Vectoriel organisée dans le cadre des cafés artistiques de l’œil-Noeuf, Espace Lhomond, Paris
-2012 Conférence sur l’Art Vectoriel dans le cadre de la journée « Arts et Mathématiques » organisée à la Mairie du 5ème, Paris
-2011 Réalisation du « Mur de l’Ethique », inauguré par le Ministre du Travail, à l’Université Paris Dauphine
-2011 Réalisation d’une animation numérique sur toile de 4m x 2 m au siège de la Société Dassault Systèmes, Vélizy
Publications
-2022 Rapport annuel de l’UNESCO (« Repenser les politiques en faveur de la créativité ») : illustration de l’objectif 3 (« Inclure la culture dans les cadres de développement durable »)
-2021 Revue Tangente, n°200 (« collector ») : intégration d’un dessin de SCOWCZA à la sélection d’oeuvres emblématiques du thème “arts et mathématiques”
-2021 Revue Tangente, n°199, articles et illustration intégrés au dossier « Arts numériques : rencontres entre l’art et la science »
-2019 Illustrations du livre “Les espaces vectoriels”, éditions Pôle
-2018 Illustrations du hors-série n°65 de la revue Tangente, consacré aux vecteurs
-2012 Publication du Manifeste de l’Art Vectoriel dans le n°144 de la revue Tangente
-2012 Introduction et illustration du concept d’Art Vectoriel dans le cours de Terminale S des éditions Nathan
-2011 Identification de l’Art Vectoriel et de l’apport de SCOWCZA dans le Panorama de l’Art Contemporain publié par l’Oeil-Neuf
Art exhibitions
-2023 Exposition d'estampes numériques et NFTs, Salon Art3F, Paris
-2022 Participation à l’exposition “Art et mathématiques”, Musée des Arts et Métiers, Paris
-2022 Exposition personnelle à Angels Art Gallery, Rueil-Malmaison
-2022 Participation à l'exposition "Du réel au virtuel", galerie Libre Est l'Art, Paris
-2021-22 Participation aux expositions parisiennes de la galerie The Art Cycle (espace Pastourelle, galerie Réaumur et galerie du Réemploi)
-2018 Participation à l’exposition des oeuvres acquises par le musée virtuel MOLA (Museum of Living Art), Hôpital et Parc de La Porte Verte, Versailles
-2017 Réalisation d’une grande rétrospective d’Art Vectoriel dans un espace de 650 m2, Atelier Grognard, Rueil-Malmaison
-2017 Participation à l’exposition “Art et mathématiques”, Musée des Arts et Métiers, Paris
-2012 Exposition personnelle à l’Espace Lhomond, Paris
-2011 Exposition collective à la Fondation Tuck, Château de Vert-Mont, Rueil-Malmaison
-2010 Exposition personnelle à la galerie Expression Libre : première réalisation d’une peinture vectorielle animée
-2010 Exposition collective de l’Œil-Neuf, Marly-le-Roi
-2010 Exposition collective de l’association « Vœux d’Artistes », Marseille
-2010 Exposition collective au Château de Chambly
-2009 Exposition personnelle à l’atelier Schmitt-Owczarski, Rueil-Malmaison
-2009 Exposition personnelle au cabinet Polacco, Rueil-Malmaison
-2008 Exposition collective à la galerie Expression Libre, Paris
-2005-07 Expositions collectives, Le Carré à la farine, Versailles
-2005 Exposition personnelle à la Société Interface, Paris
-2004 Exposition personnelle au Château de Chambly
-2003 Exposition personnelle à L’Ermitage, Rueil-Malmaison
-2003 Exposition personnelle à la Galerie de Passy, Paris
-2000 Exposition collective à la Galerie de Passy, Paris
-1988 Prise en charge de la section « Art et Ordinateur » dans le cadre de l’exposition organisée par le groupe Figuration Critique au Palais Acropolis, Nice
-1975-99 Expositions personnelles et collectives en tant que Dominique OWCZARSKI (avant la création de SCOWCZA)